mandag 1. november 2010

Pork steaks, pork steaks, pork steaks, pork steaks...



Hvor ellers har de kjøttauksjon?




På Halloween endte det opp med at jeg dro på Quiz Night. Det var veldig koselig, selv om vi kom på sisteplass og fikk en trøstepremie i form av et oppblåsbart gresskar. Spørsmålene var alt for engelske, spør du meg. Laget vårt, som stilte med tre nordmenn, hadde ikke nubbsjans. Dessuten mistenker jeg at de andre lagene sikkert brukte smartmobilene sine til å sjekke svarene.


Nå har vi akkurat fått vaskemaskin! Så nå kan jeg endelig vaske sengetøyet. Jippijippi! Vi kjøpte vaskemaskina fra en veldig jordnær engelskmann som hadde kjøpt seg ny fordi den gamle tidvis bråka for mye. Den betalte vi 60 pund for, altså 30 pund hver. Jeg har vært litt skeptisk til å kjøpe vaskemaskin, fordi vi har vaskeri rett nedi gata, vaskemaskin betyr høyere strømregninger samt at vi nå må ta stilling til spørsmålet: hvor pokker skal vi gjøre av vaskemaskina når vi flytter?


Ellers satt jeg og googla litt i frustrasjon tidligere i dag. Som kjent må nordmenn betale MYE mer enn resten av medlemslandene i EU, fordi vi regnes som internasjonale studenter. Da kom jeg over et diskusjonsforum hvor tre av brukerne skreiv av de brukte et smutthull som universitetet må gå med på.

Hentet fra http://www.ukcisa.org.uk/student/info_sheets/tuition_fees_ewni.php#cat6



CATEGORY 6:
European Economic Area (EEA) / Swiss workers and family members

In order to qualify for ‘home’ fees under this category, you must meet the following criteria:
(a) on the 'first day of an academic year of your course' you must be a non-UK EEA national [see Box 5], or a Swiss national, and resident in the UK as a ‘worker’ [see Box 8], or the 'relevant family member' [see Box 7] of such a ‘worker’
AND
(b) you must be ordinarily resident [see Box 3] in the UK on the 'first day of the first academic year of the course' [see Box 2] unless you are an EEA or Swiss ‘frontier worker’ [see Box 8] or ‘relevant family member’ of a 'frontier worker'
AND
(c) you must have been ordinarily resident in the EEA [see Boxes 4 and 5] and/or Switzerland and/or the overseas territories [seeBox 6] for the three years before the 'first day of the first academic year of the course' [see Box 2].
NOTES:
  • if you are the child of an EEA 'worker' who is no longer working or living in the UK, you can still be entitled to pay 'home' fees if you came to the UK to accompany your EEA 'worker' parent
  • if you or a 'relevant family member' [see Box 7] become an EEA or Swiss migrant worker part-way through your course, you might become entitled to pay 'home' fees - you can seek advice on this from an adviser at your institution, your Students' Union or telephone UKCISA's Students' Advice Line.

Dette betyr altså: dersom jeg skaffer meg en jobb i England før 1. september neste år, vil jeg slippe å betale mer skolepenger fordi jeg er norsk. Jeg har også vært i kontakt med ei anna jente som studerte ved University of Southampton, og hun slapp å betale ekstra fordi hun hadde en sommerjobb i Bournemouth året før hun startet å studere.

Hvis jeg får ordna dette, så vil det ikke bli noe særlig dyrere for meg å studere i England enn i Norge, kanskje billigere når man tenker på at levekostnadene er lavere! Nå må jeg bare få meg en jobb....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar