tirsdag 16. november 2010

Remembrance Day

Jeg har i de siste dagene sett en del bilder i media hvor personene avbildet går med en sånn rød blomst, for eksempel flere bilder fra dagbladet.no. Journalistene har selvfølgelig ikke skrevet noe mer om hvorfor så mange kjendiser og briter går med disse røde blomstene for tia:







Og dette er altså fordi det nettopp har vært Remembrance Day.


Jeg siterer engelsk wikipedia:

Remembrance Day (in AustraliaCanada, and the United Kingdom) is a day to remember people who fought and died in wars. It is on November 11th to remember the end of World War I on that day in 1918. Remembrance Day was started in 1919 by King George V from the United Kingdom. On the same day, other countries also have days to remember war andsoldiers. There is Veteran's Day in the United States, and Armistice Day in FranceBelgiumNew Zealand and other countries.


Dette vil altså si at det er en dag hvor de minnes mennesker som har mistet livet i krig. Det er en ganske stor greie over her, hvor nesten alle, både unge og gamle, går med disse røde papirblomstene. Til og med bussene har en stor rød blomst foran, men siden jeg alltid sykler til skolen, får jeg aldri til å ta bilde av dem. Her er derfor en tilfeldig buss med blomst som jeg fant da jeg googla:





Kongefamilien også, jaja min sann!



Jepp, så dette var da dagens nyttige (?) fakta om Storbrittania.

3 kommentarer:

  1. wow, takk torun! jeg lurte faktsik på det :) har sett det jeg også, men aldri vært smart nok til å sjekke det ut :P

    takk og takk ;)

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett