torsdag 25. november 2010

Blogging fra ipod

Nå sitter jeg på en av de tre kafeene på universitetet. Jeg er så heldig i dag at jeg har tre fritimer før jazz & pop, som starter klokka 13. Siden jeg først sitter her og henger, fant jeg ut at jeg kan fortelle noen flere unyttige fakta fra England.

1. Det er meldt -2 mot helga, men bare om morgenen. Har hørt rykter om at det kan komme snø, og disse ryktene var tydelgvis nok til at alle veier og gangveier er salta her, enda det ikke har vært noe nedbør de siste dagene.

2. Glem alt du trodde om NAV og byråkrati, alt er tregere og vanskeligere her! For å åpne en engelsk bankkonto, må man ha brev fra universitetet med bevis, pass og bevis på at man har en adresse i England. Man må i tillegg møte opp personlig og ha et møte med banken. Og hvis man ikke er engelsk statsborger må man betale en månedlig avgift for bankkortet. De er dessuten veldig glade i hustelefoner, eller land lines, som det heter. Jeg prøvde å skaffe meg national insurance number, som er et slags personnummer en må ha for å kunne jobbe, men da må jeg altså ringe og prate med dem. Her holder det ikke å bare gå innpå et nettsted og bestille. I tillegg kan man nesten ikke ha internett uten hustelefon og ofte TV. Da blir det dyrt!

3. Dette kommer kanskje ikke som noe sjokk, men universitetet har sine egne sikkerhetspoliti med skuddsikre vester og morsomme hatter. I tillegg har de sånn fin logo med University of Southampton på de skuddsikre vestene sine! Jeg skal spørre om å få ta bilde med dem en dag jeg orker å ta med meg kameraet. De ser så morsomme ut!

4. Reseptfrie medisiner er latterlig billig her, og en har ofte nærmere 10 forskjellige merker å velge mellom. Jeg kjøpte meg akkurat en pakke med 16 paracet på studentsjappa til den latterlige prisen 3 norske kroner!!! Og det skal britene ha: lege er gratis for alle sammen. Jeg registerte meg til en lege i nærheten av universitetet på mandag, og det eneste man må betale for er eventuelle resepter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar