fredag 8. oktober 2010

studiet

Jeg skreiv tilnærma dette tidligere i dag, men så ble alt sletta. Så jeg prøver på nytt!

Nå som jeg har gått en uke på universitetet føler jeg at jeg kan uttale meg litt mer om hvordan det er å være student ved University of Southampton, og foreløbig må jeg si at det bare har vært helt utrolig bra!

Jeg trodde at det skulle bli veldig forelesningsbasert og lite rom for deltakelse, men det viste seg å være ganske feil. I går hadde jeg fire timer med en amerikansk lærer som heter Ben Piekut, og han fikk meg virkelig til å tenke "Ja! Sånn vil jeg bli!". Jeg har han i fagene "introduction to jazz and pop studies" samt "introduction to performance studies", og hele opplegget var bare utrolig bra og imponerende. Mange av lærerne bruker en side som heter Blackboard, hvor de til og med har sin egen blogg! Der legger de ut for eksempel klipp fra youtube og artikler. De bruker også en side hvor de legger ut lydklipp som vi må høre på i lekse og ting vi skal lese. Ben Piekut synes det er unødvendig at vi skal bruke så mange penger på forskjellige bøker, så han laster opp pdf-filer med kapittel vi må lese. I tillegg har vi fått en liste over bøker som er på biblioteket som vi kan låne når som helst fordi de er reservert for oss.

Introduction to performance studies er et fag hvor vi skal gjøre veldig mye forskjellig. Vi skal lære å skrive gode oppgaver, plate/konsertanmeldelser og delta på en rekke kurs med relativt kjente musikere som kommer for å lære oss. Det blir for eksempel kurs i hvordan å mestre nervøsitet og improvisasjonskurs samt at når vi skal skrive anmeldelser kommer det journalister fra London for å holde foredrag! Gleder meg kjempemasse til de timene der.

I tillegg har jeg timer i counterpoint, og det sliter jeg litt med å forstå hvordan det er i forhold til satslære. Counterpoint betyr jo kontrapunkt, og jeg tror at det handler om hvordan stemmer skal gå mot hverandre. Det virker som reglene er litt annerledes enn satslære, selv om mye ligner. Jeg tror jeg forstår det bedre når jeg setter meg ned med oppgavene.


Likevel merker jeg at det er ganske stor forskjell på hvordan Markus sine praktiske fag er i forhold til mine. Markus går jo som kjent jazz/pop og jeg går klassisk. Markus har hatt minst tre bli-kjent-opplegg, men jeg har ikke hatt noe. Derimot måtte jeg etter ti minuttt spille noe i Turner Sims Concert Hall, fordi læreren skulle "see what we've got". Turner Sims er kanskje auditoriet på Heimdal VGS x2. Noe som er bra er at jeg antageligvis kan gå over til jazz til neste år dersom jeg vil. Har snakket med ledelsen og vi ble enig om at jeg skulle vente ei stund til og så kanskje ta noen timer i jazzfiolin som privatist utover året. Det er jo litt rart å bare bytte over til jazz på universitetsnivå når man ikke har prøvd det ordentlig før. Det som er fint er at det faktisk går an å ta halvt jazz og halvt klassisk med to eksamener på slutten av året.

I går var jeg på konsert og så et gammelt britisk progband som heter Curved Air. Ja, de var gamle, men det tok faktisk veldig av!






Fiolinisten var sykt flink! Han har spilt sammen med Jethro Tull også.


Etter konserten fikk vi faktisk møte dem og Markus kjøpte seg ei t-skjorte samt at vi fikk en signert plakat. Keyboardisten sa til de andre "Seriously, did you see these guys? They were just smiling through the whole concert!" og han tok oss i handa og takket oss for at vi kom! Han syntes det var så stas at vi satte sånn pris på musikken.

Her er et liveopptak med dem fra 70-tallet. Det er ganske rart, egentlig. Vi skal alle bli gamle...





1 kommentar:

  1. Det høres veldig interessant ut. Du er heldig som får den muligheten

    SvarSlett