tirsdag 28. september 2010

Første "skoledag"

Møtte opp på Avenue Campus kl 12:55 for å høre velkomsttalen kl 13:00. Ble beroliget av å se hvor mange normale mennesker jeg skal gå i klasse med. Fryktet hard britisk disiplin og universalgeni som ikke har gjort annet enn å spille piano siden de var fire.

Etter "velkomsttalene" fra SUSU (Southampton University Students' Union), bibliotekaren og ei dame som snakka så fort at jeg ikke husker hvor hun kom fra, gikk Markus og jeg for å registrere oss og hente ID-kortene våre. Da måtte vi faktisk legitimere oss med både pass og førerkort, i tillegg sa dama som snakka med Markus at vi måtte ta vaksine siden vi var norske. Jeg tror kanskje ikke at hun vet så mye om Norge.

Etter litt fram og tilbake fikk jeg levert fra meg legeerklæringa mi om at jeg må skrive på PC. Vel, den viste seg å ikke være tilstrekkelig. Uhøflige engelskmenn som betviler norske legers bedømmelseskraft! Hrmf.
Nå må jeg altså skaffe meg en engelsk lege.

Ellers fikk jeg en skoledagbok fra University of Southampton med oversikt over fridager, kart over universitet, viktige telefonnummer osv. Veldig smart, siden jeg faktisk sykla feil vei på den lille strekningen fra leiligheten til der vi skulle møte opp. I tillegg mista Markus og jeg oversikten da vi var i Common i dag, også. Southampton Common er forresten utrolig fin! Og overraskende stor. Det er så mange forskjellige planter og trær der, til og med furutrær. Fikk nesten hjemlengsel! Den ligger nesten ved der vi bor, og i dag spiste vi karri - og koriandersuppe på en liten kafé inne i parken. Det var nesten ingen der, unntatt noen pensjonister. Det var deilig å føle litt natur igjen, selv om det ikke var så mye egentlig, men trærne dekket til det meste av støyen fra byen og husene, slik at det virkelig føltes ut som vi var på en litt øde plass.

Sent i går kveld dro vi en liten tur ut på en av nabopub'ene. Der kom vi i snakk med en engelsk gutt som ble helt overlykkelig da vi fortalte at vi var norske. Eksen hans hadde visstnok vært norsk (eller var det dansk eller finsk?, som han sa) og derfor visste han litt om nordmenn og Norge. Blant annet visste han at vi nordmenn "eat cheese with pear" hva han nå enn mente med det samt at Norge hadde flest katolikker i hele Europa i forhold til innbyggertall. .....øh, nei?






Markus har kjøpt seg nytt antrekk og høstet komplimenter fra en gammel
alkoholisert (?) engelskmann. Han er en alkoholikermagnet.



Flott skoledagbok! Skal prøve å bruke den.


2 kommentarer:

  1. Haha, altslags folk du møter på.. Vaksine siden dere er norske, ja!

    SvarSlett
  2. Alkoholikermagnet, fordi han er så søt - vekker den myke siden i fylliken - minnet om noe som kunne ha vært..

    SvarSlett