onsdag 9. mai 2012

Økologisk mat fra Riverford Farm.


Markus og jeg har de siste ukene bestilt økologisk mat fra en gård som heter Riverford. Det er litt dyrere enn å for eksempel gå på Aldi, men det er virkelig verdt det. Vi får leveranse hver onsdag morgen og maten skal vare i ei uke. Da får vi kjøtt for hele uka, masse forskjellige grønnsaker, egg, tomater og frukt. 

Hvis jeg husker riktig betaler vi rundt 50 pund for ei uke. Litt over det, kanskje. Jeg tror egentlig vi sparer på det, for det betyr at vi ikke går i butikken mer, fordi vi har alt vi trenger. Dermed kjøper vi heller ikke unødvendig mat.


Dette er noen av grønnsakene. Posen med potet og knutekål (?) ligger nede i gangen.

Kjøttet er av skikkelig god kvalitet og fra "glade" dyr. Det eneste jeg har å utsette på kjøttet er at det er litt mye rødt kjøtt. Kyllingen er dyr hvis man bestiller separat. En kylling koster rundt 10 pund. Da kan man jo lure hvordan en kg kyllingfilet kan koste rundt 4 pund på Aldi...

Melk

Når vi får levert kjøttet ligger det pakket i slike pappesker. Pappeskene blir henta en gang i uka, slik at de ikke blir kasta. For å holde kjøttet kaldt er det pakket inn i saueull og is.


Frukta smaker kjempegodt. Det er kanskje der forskjellen er tydeligst. Det blir litt som norske epler kontra de man får kjøpt på vinteren..

Vi får dessuten et ferskt grovt brød. Det er så utrolig godt!

4 kommentarer:

  1. Så fantastisk! Og kjempelurt! :D

    Jeg så noe jeg tror er samme konsept her i byen en dag. Økologisk mat levert på døra. :)

    SvarSlett
  2. Spiser så mye frukt og grønt nå at det snart tyter ut ørene. Ja, det er kjempesmart! Lurer på hvor mye det koster i Trondheim. Kan se for meg at det er rimelig dyrt...

    Takk for kommentar, forresten :)

    SvarSlett
  3. Nå måtte jeg sjekke, haha. http://www.okomat.no/
    Var ikke grisedyrt, egentlig. Eller jeg vet ikke, men ikke mye mer enn det du betaler?

    Selv har jeg blitt helfrelst av en epletype jeg før syntes så udelikat ut. Men wow, så mye mat i de, og gode! Red Delicious heter de, ser ut som plastikkepler. Og stooore!

    SvarSlett