fredag 20. august 2010

Hjelp!

Etter å ha fått dommedagsprofetier om at jeg kommer til å være gjeldsslave resten av livet hvis jeg går ferdig de tre årene i England, har jeg blitt usikker. Når jeg er ferdig kommer jeg til å ha ca 370 000 i lån. Det tilsvarer ca seks års utdanning i Norge!


Den tanken gir meg mageknip. Jeg har kommet fram til noe smart som jeg skal gjøre.


A) Gå et år i England for så å fortsette på NTNU evt. gjøre noe helt anna enn musikk. Dette er veldig lite realistisk ettersom det er bare der jeg virkelig vil gå, foreløbig. På andreåret kan jeg velge britisk rock fra 1960-1980 som fag og fordype meg i folkrock!! Det høres jo kjempespennende ut! Året i England vil isåfall bli som et slags år på folkehøyskole, bare at jeg avbryter et bachelorløp..


B) Det jeg egentlig kom fram til var at jeg kommer til å ta f.eks mellomfag engelsk (mamma kaller det mellomfag, vet ikke helt hva det kalles nå) og for eksempel pedagogikk, men jobbe istedet for å ha studielån. MEN da må jeg virkelig begynne å få god peiling på alt dette økonomiske med tanke på sletting av renter, betalingsutsettelse osv. Hjelp hjelp!


Etter å ha dvelet på dette i vel et døgn, har jeg kommet fram til at dersom jeg merker at den linja virkelig er noe for meg skal jeg selvsagt gå ferdig alle tre årene. Det jeg faktisk kan gjøre er å skaffe meg en sommerjobb neste år hvor jeg jobber hele sommeren og sette pengene inn på en sparekonto. Det samme kan jeg gjøre mellom andre og det tredje året. Nå veit jeg ikke helt hvordan det blir med utgifter og slik til neste år, men jeg burde jo kunne sette inn et lite beløp hver måned på sparekontoen. Det var lurt!

Her er forresten et kart over den delen av University of Southampton som jeg skal befinne meg på, nemlig Highfield Campus. Og jeg som syntes Gløshaugen var stort...

2 kommentarer: